سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از توحید و عدل پرسیدند ، فرمود : ] توحید آن است که او را به وهم در نیارى و عدل آنست که او را بدانچه درخور نیست متّهم ندارى . [نهج البلاغه]

بهار bahar

Powerd by: Parsiblog ® team.
جهانی شدن(چهارشنبه 87 مرداد 23 ساعت 6:35 عصر )

جهانی شدن

 مقدمه

ما در معرض تحولات گوناگون جهانی شدن از جمله ظهور صنایع جهانی ارتباطات، رشد شرکت های چند ملیتی، تأثیر بازارهای مالی جهانی، گرم شدن سیا ره زمین و اقدامات بین المللی مربوط به حقوق بشر قرارگرفته ایم. عوامل فوق به اید ه جامعه جهانی اهمیت خاصی بخشید ه اند . بشر امروز می داند که محدودیت های جغرافیایی هر روز کمتر شده و جهان به یک مکان واحد تبدیل می شود.

مفهوم جهانی شدن به تدریج وارد محا فل علمی شده است . این مفهوم تا اوایل دهه 1980 اعتبارعلمی چندانی نداشت ولی از آن به بعد، کاربرد مفهوم کاملاً جهانی شده است . اغلب جنبه های جهانی شدن در واقع تعهد و انعکاسی است که هم شامل افزایش سطح برنامه ریزی تجاری برای بازاریابی در سطح جهان و هم اقداماتی می شود که از سوی جنبش طرفداران محیط زیست برای حفظ سیاره زمین به عمل می آید.

 

مفهوم جهانی شدن از لحاظ ایدئولوژیک شبه ه انگیز است . زیرا همانند مفهوم نوگرایی که قبلاً مطرح بود، توجیه کننده این اندیشه است که گسترش فرهنگ غربی و جامعه سرمایه داری محصول نیروهایی است که از کنترل انسان خارجند و در جهت تغییر جهان عمل می کنند. این واقعیتی کتما ن ناپذیر است که مرحله جهانی شدن با این تحولات همراه است . جهانی شدن نتیجه مستقیم گسترش فرهنگ اروپایی ازطریق مهاجرت، استعمار، و تقلید فرهنگی به سراسر کره زمین است . این پدیده همچنین به طور ذاتی ازطریق فعالیت های سیاسی و فرهنگی با الگوی توسعه سرمایه داری همراه است . اما این گفته به این معنا نیست که سراسر سیا ر ه زمین باید غربی یا سرمایه داری بشود، بلکه به این معناست که هر نظام اجتماعی باید وضعیت خود را نسبت به غرب سرمایه داری سامان دهد یا رابطه و نسبت خود را با آن بداند.

جهانی شدن فرآیندی است که از ابتدای تاریخ بشر وجود داشته و با نوگرایی و توسعه سرمایه داری هم زمان بوده و از همان زمان تأثیرات آن رو به فزونی بوده است، اما اخیرًا شتابی ناگهانی در آن پدیدار شده است . جهانی شدن یک فرآیند متأخر است که با سایر فرآیندهای اجتماعی نظیر فرا صنعتی شد ن وفرانوگرایی یا شالوده شکنی سرمایه داری همراه است.

 

 


» منتظر
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های وبلاگ
حاصل زندگیم و امید زندگیم
شروعی دوباره با رویکرد آموزشی
تشکر
آرزوی قبولی در آزمون وکالت
عید نوروز
با تریک عید نوروزبر همه ایرانیان
عید غدیر در سیره اهل‏بیت(ع)
عید غدیر مبارک
عید بزرک امامت بر شما عزیزان مسلمان وشیعه مبارک باشد
فصل سوم جهانی شدن
ماه میهمانی خدا
چرا روزه بگیریم؟
ماه مبارک رمضان مبارک باد
ایران در المپیک 2008 تا کجا رفته است؟
ادامه مقوله جهانی شدن
[همه عناوین(39)]
 RSS 
 Atom 

بازدیدهای امروز: 0  بازدید
بازدیدهای دیروز: 4  بازدید
مجموع بازدیدها: 46085  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

» لینک دوستان من «
» اشتراک در خبرنامه «